„Kino od kuchni” czyli co w kinie piszczy.

Kino od kuchni

 

Kiedy idziecie do kina obejrzeć najnowszą hollywoodzką superprodukcję , gdy kupujecie popcorn i zasiadacie w wygodnym kinowym fotelu, zastanawiacie się jak wygląda „kino od kuchni”?

Jeśli spojrzeć w przeszłość, ludzie zawsze pragnęli słuchać opowieści o innych miejscach , przenieść się do nich w wyobraźni Najpierw opowieści miały formę przekazu ustnego, potem gdy nadeszła era druku, pisaną.
Końcówka XIX wieku przyniosła dwa niezwykle istotne dla rozwoju sztuki i komunikacji medialnej, wynalazki.
Kinematgraf braci Lumiere którzy pokazali w Paryżu pierwszy film w 1896 roku oraz w tym samym roku pierwsza publiczna audycja radiowa według pomysłu technicznego Guglielmo Marconiego która miała miejsce w Londynie.
Od tej chwili można było słuchać zarejestrowanych nawet na drugim końcu świata głosów oraz oglądać ruchome obrazy, na razie nieme, z miejsc w których większość z oglądających nigdy nie była.
To otworzyło drogę do powstania kina i później telewizji.
Stworzyło nową branżę czyli przemysł rozrywkowy.

Era cyfrowego kina

Czy wiecie że jeszcze dziesięć lat temu ponad 90% kin była wyposażona w sprzęt projekcyjny którego zasada działania niewiele się od czasu Braci Lumiere, zmieniła. Tak były to czasy taśmy filmowej i analogowego obrazu.

tak wyglądały analogowe czasy projekcji

Ale dzisiaj praktycznie wszystkie kina na świecie wykorzystują technologie cyfrowe do wyświetlania filmów.
Przełomowe dla Branży filmowej było powstanie filmu „Avatar” który zrealizował James Cameron.
Film został zrobiony w technologii 3D, i w wersji trójwymiarowej można go było wyświetlić tylko za pomocą projektorów cyfrowych.
Spektakularny sukces Avatara (blisko 3 miliardy dolarów zysku), spowodował że nie było już odwrotu i wszyscy „przesiedli” do pociągu o nazwie Kino Cyfrowe.
Cyfrowe kino opanowało cały świat.

Projektor cyfrowy firmy Barco.

Co ciekawe obecnie tylko czterech producentów zaspakaja całe światowe zapotrzebowanie na projektory cyfrowe.
Są to firmy Barco, Christie, NEC, i Sony.
Pierwsze trzy wykorzystują w swoich projektorach niezwykle zaawansowany modulator obrazu firmy Texas Instruments produkowany w technologii DLP.
Są to mikro-lusterka wykonane w procesach nano – technologicznych. Na płytce o wymiarach niecałych dwóch cali takich lusterek jest od 2 do prawie 10 milionów.
Tylko Sony wykorzystuje swój system oparty o technologię LCD zwany L-CoS.
Standardy dla cyfrowego kina zostały narzucone przez siedem największych hollywoodzkich studiów filmowych i w formie tzw. DCI (Digital Cinema Intitiatives) przyjęte przez cały kinowy świat.
Ciekawe że technika kina cyfrowego to rozwiązania zaadaptowane z wcześniej stosowanych w technologiach brodcastowych czyli z TV..
Standard DCI określa wszystkie aspekty działania kina cyfrowego takie jak rozdzielczość (2K i 4K) , formaty projekcji Scope i Flat, sposób zabezpieczenia kopii przed piratami oraz sposobu ich zapisu .
Technologia oczywiście nieustannie ewoluuje i w obrębie standardu zmienia się by dostarczać coraz więcej jakościowo lepszych doznań widzom.
Dzisiejsze kino używa technologi 3D dostarczanych przez firmy RealD, Volfoni, Depth-Q które stosują technikę polaryzacyjną,  Dolby 3D,  filtrację barwną, lub X-pand, technologię okularów migawkowych aktywnych.
Wszyscy wyżej wymienieni producenci systemów 3D wykorzystują bardzo prosty trik związany z bezwładnością ludzkiego oka.
Jeśli wyświetlić oddzielnie dla każdego oka odpowiadający mu obraz i zrobić to odpowiednio szybko to nasz mózg poskłada te informacje wizualne w trójwymiarowy obraz.
Jednak nie tylko obraz ale i dźwięk ewoluował, by dzisiaj zadziwiać was niesamowicie przestrzennym i wciągającym doznaniem czyli immersive sounds który możecie usłyszeć w kinach dysponujących systemem Dolby Atmos.

          

Tak wygląda rack ze wzmacniaczami i procesorem dźwięku  dla sali  kinowej wyposażonej w system  z Atmos. 

 

Prawdziwie trójwymiarowy dźwięk w kinie.

To takie 3D tylko dźwiękowe w którym każdy głośnik na sali to oddzielny kanał.
Daje to realizatorom dźwiękowym niesamowite możliwości kreowania przestrzeni dźwiękowej która staje się bardzo plastyczna i rzeczywiście zbliża nas do realizmu jak nigdy wcześniej. Dodano również głośniki na suficie by trójwymiarowy efekt dźwiękowy był bardziej prawdziwy.


Wszystko by wprowadzić widza jeszcze mocniej do środka opowiadanej na ekranie historii.
Zapytacie co w kinie piszczy? , co kino może zaoferować w niedalekiej przyszłości, czym jeszcze nas zaskoczy?

Laserowe projektory i obraz wysokiego kontrastu

Na chwilę obecną będą to projektory cyfrowe z laserowymi źródłami światła które oferują firmy Barco, NEC, i Christie.
Produkują je w dwóch technologiach.

Dla zwykłych ekranów  tzw. Fosfor Laser oparty na niebieskim laserze i filtrze fosforowym który przesuwa widmo światła niebieskiego w kierunku zakresu światła białego,
Druga znacznie droższa dedykowana do ekranów premium tzw. Premium Large Format, jest  jednocześnie niesamowicie wydajna jeśli chodzi o moc  światła.

Technologia ta to  Laser RGB gdzie światło białe uzyskuje się ze zmieszania spolaryzowanego światła z diod laserowych świecących w barwach składowych (czerwona , niebieska i zielona) światła białego.
Taki projektor poza tym że ma niewymienne źródło światła w przeciwieństwie do obecnie stosowanych dużych żarówek ksenonowych , daje jeszcze lepsze jakościowo pozbawione migotania białe światło.

Tak wygląda żarówka do projektora (lampa ksenonowa 2000W)

Laserowy projektor RGB

A tu chłodziarka do laserowych klastrów  tegoż projektora.

Efektem jest większy kontrast obrazu i o wiele dokładniejsze odwzorowanie barw.
projektory oparte o lasery RGB są w stanie wygenerować również o wiele mocniejsze światło co umożliwia projektowanie jeszcze większych ekranów.
Powstają już pierwsze kina z gigantycznymi ekranami  Premium large format.
Drugą innowacją będzie projekcja o poszerzonym zakresie jasności tzw HDR– High dynamic range dający więcej szczegółów zarówno w jasnych jak i ciemnych miejscach obrazu.
Obraz wydaje się wtedy bardziej szczegółowy, ostry wyświetlany z większą dynamiką.
Poza filmami wykonanymi w technice HDR jest jeszcze niedawno wprowadzona technologia HFR -High frame rate ,czyli  wyświetlany z większą ilością klatek na sekundę ( 48, 60 120 kl/s co wygląda na ekranie kinowym trochę jak filmy telewizyjne a można to było zobaczyć kilka lat temu na filmie ” Hobbit”).
Obie technologie wydają się krokiem do zwiększenia realizmu w zakresie ruchu oraz szczegółowości samego obrazu.
Trzecia innowacja która jest dopiero pieśnią przyszłości to aktywne ekrany.
Pierwsze tego typu rozwiązanie gdzie nie ma wcale projektora a ekran jest aktywną matrycą, rodzajem ogromnego ekranu telewizyjnego , zaprezentował Samsung .
Pierwsze kino w europie z ta technologią jest w Szwajcarii .

Co w kinie piszczy

Technologia rozwija się nieustannie i zapewne jeszcze nie raz zarówno producenci sprzętu jak i studia filmowe zaskoczą nas nowinkami technicznymi i spektakularnymi produkcjami filmowymi. Najważniejsze jest jednak by opowiadane historie filmowe, były nie tylko technologicznie zaawansowane lecz również ciekawe i inspirujące, by widz poza oszałamiającymi efektami specjalnymi, odtworzonymi w perfekcyjny sposób, wzruszał się, śmiał, po prostu przeżywał oglądany film.
By emocje jakie dostarczy mu kino miały swoje źródło w dobrej, mądrej i ciekawej opowieści.

Jeśli ten wpis będzie dla was interesujący napisze więcej o technologiach  kinowych , o tym co już jest dostępne ale też gdzie zobaczyć najlepszy obraz  lub usłyszeć prawdziwie „audiofilski ” dźwięk w kinie.

Przeczytajcie również

Krótka Historia Kinematografu.

Audiofilski dźwięk w kinie.

 

Robert Bajkowski

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *